En god kompetanseoversikt gjør ditt selskap rustet til å vinne konkurranser, og ha bedre forutsetninger for å lykkes med prosjektene

Prosjektleder

Som prosjektleder vil det være svært gunstig å ha en oversikt over de ansattes kompetanser, både før og underveis i prosjektet. 

Krav fra oppdragsgiver om kompetanser er blitt mer og mer vanlig. Har du kontroll på de ansattes kurs og sertifiseringer?

Å ha tilgjengelig de ansattes kurs, sertifiseringer og egenskaper kan være alfa og omega dersom et prosjekt skal lykkes, og ikke minst om du i hele tatt skal få oppdraget. Flere og flere oppdragsgivere har nå strenge krav til hvilke egenskaper utfører skal ha.

Heldigvis finnes det løsninger på hvordan en enkelt kan ha kontroll og ikke minst vedlikeholde bedriftens kompetanser digitalt.

Hva bør et system inneholde?

En kompetanseoversikt skal være et verktøy som er brukervennlig og lett og vedlikeholde. Vi mener det må inneholde disse 5 tingene:

  1. Oversikt over alle kompetansene i firmaet
  2. Varslingsfunksjon
  3. Søke- og filtreringsfunksjon
  4. Oversikt over utløpsdato
  5. Lage tilpassede rapporter
Anleggsgartner i full sving

Dersom oppdragsgiver krever at deler av prosjektet skal utføres av en anleggsgartner, så vil en kompetanseoversikt være et svært godt verktøy for å ha oversikt eller gi en oversikt til oppdragsgiver.

Planlegg prosjektene bedre

Har du et prosjekt du skal i gang med? Da kan det være lurt å se over hvilke egenskaper du trenger for å lykkes. En oversikt over kompetanser kan her hjelpe deg med å få en oversikt over hva du allerede har og hva du mangler.

Når oppdragsgiver krever det

Dersom oppdragsgiver krever dokumentasjon på kompetanser, har du med et slikt system en fullstendig oversikt over utdanning, kurs og sertifikater på alle arbeidere i bedriften. Skriv ut rapport til anbudsgiver og styrk dine sjanser for å vinne.

Varsel når sertifikat utløper

En annen ting som er svært viktig er å bli varslet når et kurs eller sertifikat er på vei til å utløpe. Et system vil her kunne hjelpe deg med å være proaktiv og sørger da hele tiden for at du holder avtaler og alltid har sertifisering for dine oppdrag.

Enkelt å søke og filtrere

Det må være svært enkelt å søke etter og vedlikeholde kompetanser i systemet. Det samme gjelder muligheten for filtrering. En god filtrerings-funksjon vil hjelpe deg å jobber mer effektivt og ikke minst kunne få en bedre oversikt over.

Sjekk ut SmartDoks brukervennlige kompetansemodul

Leveres gratis med SmartDok

Kompetanseoversikten får du i dag gratis med SmartDok. Modulen er aktivert fra start, og den er bare å ta i bruk.

Besøk kompetanseoversiktsiden.

Se webinar om kompetanseoverikt